@balansmama over haar zoektocht naar balans

Mijn naam is Anneloes, ik ben 30 jaar, moeder van Julius van 1,5 en verloofd met Jaco. Met z'n drietjes wonen wij middenin het centrum van Den Haag. Onder de naam Balansmama Instagram ik over mijn zoektocht naar balans. Die zoektocht ontstond toen ik moeder werd. 


Wat zijn de grootste valkuilen voor moeders in deze huidige tijd van alle ballen hoog houden? Hoe kun je daar het beste mee omgaan?

De grootste valkuil is alles perfect willen doen. Waarom zou dat moeten? Als je kinderen krijgt verandert je leven en ook je behoeften veranderen. Het kan zijn dat de manier waarop jij je leven had ingericht voordat er een kind was, niet meer past bij het leven met een kind. Het belangrijkste is om te accepteren dat er dingen veranderd zijn en je in een andere levensfase zit. Een valkuil hierin is social media en dan vooral Instagram waar je overal mooie plaatjes ziet en iedereen altijd iets leuks lijkt te doen, ook met kinderen. Maar we moeten beseffen dat het leven op social media een heel klein deel is van wat we van iemands leven zien. En mensen die beweren dat hun leven helemaal niet is veranderd door kinderen geloof ik niet. 


Als je de tijd terug zou kunnen draaien, w
at zou je anders doen?

Ik zou een ruimere verlofperiode hebben afgesproken met mijn toenmalige werkgever toen ik zwanger was en beviel. Mijn nieuwe leven vond ik zo lifechanging dat ik er niet aan moest denken om te gaan werken en om ervoor te gaan reizen. Gelukkig vond ik snel een baan op loopafstand van mijn huis. Bij een tweede kindje zou ik eerder met verlof gaan en na de bevalling meer opstarttijd nemen. Ik denk dat zelf een periode van 6 maanden verlof na de bevalling en de maanden daarna langzaam opbouwen. Dan komt het minder rauw op je dak vallen en kun je er langzaam aan wennen. Ik vind het trouwens wel heel fijn om te werken, lekker mijn ding doen: heerlijk! 

 

Welke tips heb jij voor andere moeders die in balans willen blijven?

Wat is voor jou belangrijk, wat heb jij nodig om je goed te voelen? Schrijf dat op en bespreek het met je partner. Hoe kun je ervoor zorgen dat jij kunt opladen? Dat kan bijvoorbeeld een wekelijkse yogales zijn, een massage nemen of lekker uit eten met vriendinnen. Net waar jij blij van wordt. Spreek het af en plan het in. Neem de ruimte die jij nodig hebt in. Het is heel verleidelijk om dat niet te doen als moeder, maar dan word je makkelijk overvraagd. Juist in deze levensfase is het heel belangrijk om ruimte in te nemen en te bewaken dat jij je goed voelt. Want als jij je niet goed voelt, kun je ook geen leuke moeder of partner zijn (en alle andere rollen die je nog meer hebt in je leven). 

 

Welke activiteiten schrap je makkelijker uit je agenda?

Sinds ik een longontsteking heb gehad in december 2018, is dat werk. Ik geef sneller aan dat ik me niet lekker voel en rust moet nemen. Ook afspraken met familie en vrienden schrap ik makkelijker. Door de longontsteking leerde ik dat ik heel goed aan mezelf moet denken, voor ik aan een ander denk. Iets wat er wel snel bij inschoot is sporten, als ik moe ben en niet lekker in mijn vel zit heb ik de neiging om niet te gaan sporten terwijl dat me juist kan helpen. Sporten wil ik meer een vaste routine gaan maken in mijn week. 


Welke lessen geef je Julius mee?

Het belangrijkste vind ik in contact zijn met jezelf en om kunnen gaan met je eigen binnenwereld. De manier waarop je tegen jezelf praat en hoe je met jezelf omgaat bepaalt ook hoe je tegen andere mensen doet. Ik wil Julius leren hoe hij met zijn emoties om kan gaan en hoe hij dicht bij zichzelf kan blijven. Ik denk dat wanneer je als kind leert om je gevoel en emoties als kompas te gebruiken, je daar later als volwassene veel profijt van hebt. Verder vind ik het belangrijk om mee te geven dat alles wat je bedenkt mogelijk is, als je er maar in gelooft. Vanuit die mindset ontstaan de mooiste dingen.

Volg @balansmama in haar zoektocht naar balans!


«   »